- Drie grotere beursfondsen kwamen woensdag in Nederland met de jaarcijfers naar buiten.
- Bierbrouwer Heineken zet in op verdere verhoging van de prijzen.
- Supermarktconcern AholdDelhaize heeft de prijzen ook verhoogd, maar kan hogere kosten niet helemaal doorberekenen.
- Lees ook: Tijd voor een test van het optimisme op de beurs: fundament oogt nog erg broos
Drie beursfondsen kwamen woensdag met de jaarcijfers naar buiten in Nederland: bierbrouwer Heineken en supermarktconcern Ahold Delhaize, het moederbedrijf van onder meer Albert Heijn en bol.com, en de leveranciers van chatbots CM.com.
Heineken wist afgelopen de prijzen van bier te verhogen en tegelijk meer bier te verkopen. Ahold Delhaize had in Europa moeite om hogere kosten volledig door te berekenen in de supermarktprijzen. Wel wist het supermarktconcern per saldo een 16 procent hogere omzet te boeken in het slotkwartaal van 2022.
Het aandeel Ahold Delhaize klom woensdag met ruim 6 procent op de beurs, terwijl het aandeel Heineken met 1,4 procent steeg. Het aandeel CM.com zakte met ruim 6 procent.
Heineken: meer prijsstijgingen in het vat
Heineken heeft vorig jaar een hogere omzet geboekt. Het Nederlandse bierconcern wist grotere hoeveelheden bier te verkopen en rekende daar ook hogere prijzen voor. Daardoor steeg ook de aangepaste winst. Naar verwachting zijn de prijsverhogingen nog niet ten einde.
De brouwer verkocht in 2022 bijna 257 miljoen hectoliter drank, wat net geen 7 procent meer is dan een jaar eerder. Maar per hectoliter behaalde Heineken meer omzet. Voor een deel kwam dat door prijsverhogingen waarmee het bedrijf de gestegen kosten voor verpakkingen, ingrediënten als hop en graan en lonen opving. Daarnaast kochten klanten nog altijd steeds meer premiummerken, zoals het merk Heineken, die meer kosten.
De omzet kwam uit op ruim 34,6 miljard euro. Als overnames en de verkoop van bedrijven niet worden meegerekend stegen de opbrengsten daarmee 19 procent. De aangepaste nettowinst, voor eenmalige uitgaven en afschrijvingen, steeg met bijna 31 procent tot 2,8 miljard euro. Daarbij hielp het ook dat Heineken wereldwijd minder belastingen hoefde te betalen.
Vooruitblikkend op 2023 verwacht Heineken dat de kosten voor ingrediënten en energie per hectoliter bier met zo'n 16 tot 19 procent zullen stijgen. Het bedrijf is van plan het grootste deel van die extra uitgaven terug te verdienen door de prijzen voor zijn bieren verder te verhogen.
In Europa zal dit de verkoop van bier harder raken dan in opkomende markten, verwacht het bedrijf. Over de volle breedte blijft de hoeveelheid verkochte drank naar verwachting gelijk of stijgt die licht in 2023.
Heineken schreef ook 88 miljoen euro af op zijn Russische activiteiten, die het bedrijf nog altijd probeert te verkopen. Toen de brouwer in maart vorig jaar aankondigde te vertrekken uit Rusland, verwachtte het bedrijf 400 miljoen euro af te moeten schrijven op dit onderdeel.
Ahold Delhaize: druk op winstmarge in Europa
Supermarktconcern Ahold Delhaize heeft in het vierde kwartaal van 2022 meer verkocht, met name in de Verenigde Staten. Maar ook in Europa liep de omzet op. Wel had het bedrijf last van inflatie.
Topman Frans Muller vindt dat Ahold Delhaize veel heeft gedaan om boodschappen betaalbaar te houden en toch een stabiel resultaat neer te zetten. "We zien dat de voedselinflatie harder steeg dan de prijzen in onze winkels. Klanten weten ons daarom ook goed te vinden en we zien ons marktaandeel toenemen." Klanten kopen ook meer huismerken, weet Muller.
Om de prijsstijgingen in de hand te houden werkt Ahold Delhaize meer met aanbiedingen, maar ook bespaarde het bedrijf zo'n 1 miljard euro aan kosten. Ook daar gaat zijn onderneming mee door, zegt Muller. Daarnaast praat Ahold Delhaize ook met leveranciers over hun prijzen. "De energieprijzen en grondstofprijzen dalen nu. We verwachten dat leveranciers dat ook weergeven in de prijzen die zij voor hun producten vragen."
Door de huismerken heeft Ahold Delhaize een goed beeld van wat de kosten van bedrijven zijn, zegt Muller. "We nodigen onze leveranciers nu dan ook actief uit." In die gesprekken gaat het ook over verdere aanbiedingen die de verschillende supermarktketens van het bedrijf uit Zaandam kunnen aanbieden.
De groei van de onlineverkopen bleef wat achter bij die in de winkels. "Maar dat komt deels door bol.com", geeft Muller aan. De onlineverkoop van boodschappen bleef wel stijgen. "De verkoop van non-foodartikelen zakte in, maar daar zien we ook al tekenen van herstel", geeft de topman aan. Bol.com bespaarde ook op de kosten.
De gestegen prijzen van producten konden in het slotkwartaal van 2022 niet helemaal worden doorgerekend aan klanten in Europa en hier werd Ahold Delhaize dus wat minder winstgevend. In de VS was dat anders en ook voor het hele concern ging de winstmarge omhoog in het vierde kwartaal.
In Europa kwam de onderliggende operationele marge voor heel 2022 uit op 3,6 procent, een daling van 0,8 procentpunt. In de VS bleef deze marge gelijk op 4,7 procent en voor het supermarktconcern als geheel zakte onderliggende operationele marge met 0,1 procentpunt naar 4,3 procent in 2022.
De omzet steeg in het slotkwartaal met 15,9 procent tot 23,3 miljard euro, geholpen door de sterkere euro. Voor heel 2022 was er een omzet van 87 miljard euro, wat ook ruim 15 procent meer was. Onder de streep hield Ahold Delhaize 2,5 miljard euro over, tegen 2,2 miljard euro in 2021.
Techbedrijf CM.com groeit hard, maar hoge kosten zorgen voor extra verlies
Leverancier van chat- en betaaldiensten CM.com zag de omzet in het afgelopen jaar opnieuw stijgen. Met name de verkoop van tickets voor bijvoorbeeld musea en theaters nam een vlucht, nadat deze gedurende de eerste helft van 2021 had stilgelegen door coronamaatregelen. Maar de uitgaven stegen eveneens, onder meer door gestegen personeelskosten.
CM.com verzorgde het afgelopen jaar onder meer diensten voor de Grand Prix in Zandvoort. De inkomsten voor het Bredase technologiebedrijf groeiden met 19 procent op jaarbasis tot ruim 283 miljoen euro. Eerder gaf CM.com nog aan een omzet te verwachten binnen een bandbreedte van 300 miljoen tot 315 miljoen euro. Daar zit het bedrijf nu dus onder.
De ticketverkoop nam het kleinste deel van deze inkomsten voor zijn rekening, maar liet wel de sterkste stijging zien. Deze omzet steeg van 3,9 miljoen euro naar 8,1 miljoen euro, ruim een verdubbeling.
Onder de streep bleef een verlies over van 44,7 miljoen euro, tegen een verlies van 17,5 miljoen euro in 2021. Dat verschil komt door een stijging in de operationele uitgaven. Daaronder vallen bijvoorbeeld hogere personeelskosten. Volgens CM.com komt dat onder andere door het opheffen van coronabeperkingen, waardoor medewerkers weer educatieve trainingen konden volgen of naar congressen konden gaan.
Het personeelsbestand van het technologiebedrijf groeide vorig jaar ook, maar minder hard dan een jaar eerder. Het zwaartepunt van die groei lag op de eerste helft van 2022, nadat CM.com de Brabantse techonderneming Building Blocks had overgenomen. Om de personeelskosten te beheersen, wil CM.com minder mensen inhu